Home / Business / – Who’s your daddy? – Booking.com.
1373484929-3573321339_n

– Who’s your daddy? – Booking.com.

Industria de turism a fost printre primele dez-intermediate de internet, daca putem sa ne exprimam asa. Pe intelesul tuturor, Internetul a permis tuturor clientilor sa mearga direct la companiile aeriene sau la hoteluri si sa cumpere ceea ce isi doreau. Asa se face ca in ultimii ani s-au nascut site-uri de rezervari mai mari (ca cifre de afaceri)  si mai puternice (in ceea ce priveste influenta in piata) decat si-ar fi imaginat cineva vreodata.

Cu peste 400.000 de hoteluri in portofoliu, Booking.com a cunoscut o crestere uluitoare in ultimii ani. Putini isi amintesc ca in 2005, inainte de achizitia de catre Priceline, Booking.com era un site mic de rezervari hoteliere cu sediul in Amsterdam. In 2005, Priceline l-a cumparat pentru suma modica la acea vreme de 133 milioane dolari si l-a pus alaturi de ActiveHotels.com, un alt site britanic pe care il cumparase cu cateva luni in urma pentru 161 milioane dolari. Nimeni nu se gandea ca profitul Priceline va sari de la 10 milioane dolari in 2003 la 1,1 miliarde dolari in 2011. Grupul Priceline mai are in portofoliu  priceline.com, Agoda.com, KAYAK.com si rentalcars.com.

Care este secretul Booking.com?  Un model de business diferit. Pana la Booking.com, site-urile de rezervari  afisau acelasi tarif pe care il afisau si hotelurile (de exemplu 125 euro/camera), si in cazul in care clientul facea rezervarea, platea 125 euro catre site, din care site-ul la randul sau platea 100 euro hotelului respectiv. La Booking.com, fiecare hotel intra in extranet si isi incarca singur numarul de camere disponibile si tarifele aferente, iar clientii platesc direct catre hotel. Comisionul Booking.com pleaca de la 12% si poate creste pana la 40% in functie de vanzari dar si in functie de pozitia hotelului in rezultatele cautarilor clientilor. Alte diferente? Booking.com a alocat sume indecente pentru marketing online si Google, ofera informatii in 41 de limbi straine, are cea mai larga paleta de hoteluri si nu lucreaza cu lanturi hoteliere, ci cu fiecare unitate in parte.

Cum arata cifrele Grupului Priceline pentru 2013? Veniturile totale au fost de 6,8 miliarde de dolari, fata de 5,3 miliarde dolari in 2012, iar valoarea totala a rezervarilor intermediate a fost de 39,2 miliarde dolari, fata de 37,7 miliarde dolari in 2012. Valoarea rezervarilor efectuate prin Booking.com de pe device-uri mobile a atins 8 miliarde de euro, fata de 3 miliarde euro in 2012.

Principala tinta a Booking.com in 2013 a fost extinderea agresiva in Statele Unite, o piata dominata de Expedia.com. Asa ca in prezent compania are 1.000 de angajati in SUA, ceea ce inseamna practic ca jumatate din angajatii Grupului Priceline din SUA lucreaza pentru Booking.com. Iar asta ne arata importanta pe care site-ul de rezervari hoteliere o are in cadrul grupului. Si pana acum Booking.com avea vanzari bune in orase ca New York si San Francisco, dar acestea veneau din partea clientilor internationali. Ceea ce targeteaza compania acum sunt clientii americani.

CFO-ul Grupului Priceline, Daniel Finnegan, estima pentru revista Forbes ca in 2014 va cheltui in jur de 220-240 milioane dolari pe publicitate offline la nivel global, un procent important fiind alocat pentru SUA si Australia. Multa vreme, Booking.com si priceline.com au avut o abordare riguroasa a marketing-ului digital, iar acum, publicitatea offline va fi abordata cu aceeasi seriozitate. Toate campaniile sale sunt in limba engleza si sunt destinate clientilor vorbitori de engleza, practic acelasi continut publicitar este difuzat in mai multe tari. Darren Huston, CEO-ul Grupului Priceline, spunea pentru Forbes ca este mirat de notorietatea scazuta pe care brandul Booking.com o are in Europa, in ciuda faptului ca atat de multi europeni folosesc serviciile oferite de companie.

Cat despre notorietatea din SUA, ea practic nu exista pana anul trecut, cand Booking.com a inceput sa difuzeze spoturi TV. Darren Huston, care pana la Booking.com a detinut pozitii manageriale in companii precum Starbucks si Microsoft, crede ca “In SUA daca nu esti la tv nu existi”. Huston, care a devenit CEO al Grupului Priceline in luna ianuarie a.c., spune ca va continua politica de crestere organica, combinata cu achizitii oportunistice, lasand in acelasi timp brandurile grupului sa opereze independent.

Si in timp ce notorietatea Booking.com se schimba in SUA, raman neschimbate elementele care au facut din acest site cel mai mare din lume pe zona de travel. Cultura olandeza are la baza doua principii: sa lasi produsul sa vorbeasca de la sine si sa nu externalizezi nicio operatiune. In sediul central din Amsterdam lucreaza angajati din peste 100 de tari, si daca n-ar fi o ordine desavarsita din toate punctele de vedere, ai putea sa crezi ca esti in turnul lui Babel. Insa reprezentantii de customer service au libertate maxima, nu exista poezii corporatiste pe care le spun clientilor. Nu se face outsourcing pentru call-center: angajatii de la call-center vorbesc in total 22 de limbi si scriu in 41 de limbi. Intr-o saptamana, la call-center se primesc in medie 2,4 milioane de apeluri si regula este ca unui client japonez sa-i raspunda un angajat japonez, unui client ceh un angajat ceh si tot asa. Circa 100.000 de review-uri de la clienti care au stat in hotelul respective sunt postate pe site, iar compania are ceea ce se cheama Fraud Team, care verifica fiecare review in parte.

Booking.com este disponibil in 41 de limbi straine, ofera cazare in 425.000 de hoteluri din 195 de tari, iar vizitatorii site-ului au la dispozitie peste 25 de milioane de review-uri scrise de clientii hotelurilor. Compania are 6.500 de angajati in 115 birouri din lume.

 

About Fulvia Meirosu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>